Wetenschappelijke basis
Wetenschappelijke basis
achter de bounce-methodiek
De Bounce-methodiek is gestoeld op wetenschappelijke inzichten, gecombineerd met praktijkervaring. Over de jaren heen combineerden we de verschillende inzichten over goed onderwijs die samen de Bounce-methodiek vormen.
In 2022 verscheen een rapport van het UNESCO Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development (MGIEP) dat de wetenschappelijke basis van de Bounce-methodiek goed weergeeft.
Dit rapport - International Science and Evidence Based Education (ISEE) Assessment - bracht meer dan 300 experts uit 45 landen samen voor een wereldwijd raadplegingsproces met wetenschappers en specialisten uit verschillende disciplines zoals neurowetenschap, technologie, onderwijs, filosofie en duurzaamheid.
Hieronder zijn de belangrijkste conclusies van het rapport opgenomen en voorzien van een toelichting over hoe de Bounce-methodiek dit inzicht verwerkt in de aanpak.
Bevindingen ISEE Rapport 2022
De basis van de bouncemethodiek
Wat we weten over goed onderwijs, ontwikkeling en opvoeding
Veel van wat we doen in het onderwijs, heeft geen wetenschappelijke basis. In 'Het onderwijsvragenboek' (Operation Education) blijkt dat veel van het huidige onderwijs een resultaat is van een reeks toevalligheden. De Bounce-methodiek heeft een stevige wetenschappelijke basis in onderwijskunde, ontwikkelingspsychologie en sociologie.
List of Services
-
Pedagogiek der onderdrukten
Paolo Freire
Freire bekritiseert het onderwijs als een instrument die onderdrukking in stand blijf houden. Hij pleit voor een andere type onderwijs wat juist vrijheid genereert met een curriculum waarbij dialoog centraal staat en de leerthema's door leerlingen zelf worden geïdentificeerd.
-
Cultuurhistorische schoolList Item 3
Vygotsky -(1896-1934)
De sociaal constructivist Vygotsky ontwikkelde een cultuurhistorische theorie. De ontwikkeling van een kind wordt in grote en kleine mate beïnvloed door de cultuur – inclusief de gezinscultuur – waarmee het kind is vergroeid. Vygotsky veronderstelt dat de (cognitieve) ontwikkeling van een individu plaatsvindt in zo’n sociale context en legt de nadruk op de begeleidende rol van de volwassenen. Hij noemt dat mediatie.
-
Constructivisme
Jean Piaget
Het constructivisme veronderstelt op het leerpsychologische niveau dat ‘leren niet een “mechanistisch proces” is (zoals het behaviorisme aannam), maar dat de werking van ons cognitieve apparaat is gericht op constructie van kennis en betekenis’ (pag. 91, Kanselaar & Andriessen, 2000).
-
Zelfdeterminatietheorie
Deci & Ryan
De Zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een invloedrijke theorie binnen de psychologie die ons inzicht geeft in de menselijke motivatie. Binnen de ZDT worden als drie basisbehoefte voor geluk benoemd; autonomie, competentie en verbondenheid. Volgens de ZDT kan extrinsieke motivatie de intrinsieke motivatie verdringen. Een persoon die extern gemotiveerd wordt, zal zich niet autonoom voelen en daarom minder intrinsiek gemotiveerd raken.
-
Bildung
Wilhelm von Humboldt (1767-1835) - Geert Biesta - Gerard van Stralen e.a.
Bildung is het ontwikkelen van denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter, zodat je kunt omgaan met de complexiteit van de huidige wereld en met het onbekende van de toekomstige wereld. Bildung vereist denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter.